Tilaukset

Julkaisusihteeri
Irmeli Honka
Puh. (09) 2535 7338
E-mail: etunimi.sukunimi@labour.fi

Does Geography Play a Role in Takeovers?

Työpapereita 190

Tekijä(t): Böckerman Petri ja Lehto Eero

Tutkimuksessa tarkastellaan kotimaisten yrityskauppojen aluerakennetta Suomessa. Tutkimuksessa esitetään teoreettinen kehikko, joka perustuu kohdeyrityksen monitorointiin. Suomea koskevien empiiristen tulosten valossa ostaja- ja kohdeyrityksen maantieteellisellä läheisyydellä on merkittävä vaikutus kotimaisiin yrityskauppoihin. Suuri osa fuusioista toteutuu alueiden sisäisinä yrityskauppoina. Kotimaiset yrityskaupat vahvistavat ytimen ja periferian eroja Suomessa (ts. Uudenmaan maakunnassa sijaitsevat yritykset hankkivat yrityskaupoilla nettomääräisesti määräysvaltaa muiden maakuntien talouselämästä). Yhdistetystä aineistosta saatujen tulosten perusteella voidaan sanoa, että ostajayrityksen vahva kyky monitoroida kohdetta, jota voidaan mitata mm. korkeasti koulutettujen työntekijöiden osuudella henkilöstöstä, tukee yrityskauppoja, jotka toteutuvat pitkästä maantieteellisestä etäisyydestä huolimatta. Maantieteellinen ja toimialoittainen läheisyys ovat sitä vastoin toisistaan riippumattomia.

Julkaistu: 1.10.2003
JEL: G34, R12
ISBN: 952-5071-85-3
ISSN: 1457-2923
Julkaisu PDF-muodossa


Share

Palkansaajien tutkimuslaitos

Pitkänsillanranta 3 A 6. krs
00530 Helsinki

Puh. (09) 2535 7330

Yhteyshenkilöt

Erikoistutkija, tiedottaja
Heikki Taimio
Puh. (09) 2535 7349

Hallintosihteeri
Jaana Toivainen
Puh. (09) 2535 7341

design N&S

Valokuvat: Maarit Kytöharju


Share
Share