Talous & Yhteiskunta 1/2016
Professori Teivo Teivainen \ Helsingin yliopisto \ teivo.teivainen at helsinki.fi
Tohtorikoulutettava Matti Ylönen \ matti.v.ylonen at gmail.com

Tarkastelemme tässä artikkelissa konsernien sisäisen kaupan hintasuunnittelua poliittisena ilmiönä. Merkittävä osa maailmankaupasta on jo pitkään käyty konsernien sisällä. Markkinatalouden periaatteet jäävät toissijaisiksi, kun konsernit suunnittelevat sisäisen kaupan hintojaan. Silti sekä arkikieli että useimpien tutkimussuuntausten käsitteet perustuvat oletukselle, että maailmankauppa toimii vapaan markkinatalouden tavoin. Markkinaehtoperiaatteenakin tunnettu käsivarren mitan periaate on ollut tärkeässä roolissa konsernien sisäisen kaupan sääntely-yrityksissä. Suuri osa ilmiötä koskevasta tutkimuksesta ja julkisesta keskustelusta kohdistuu verotuskäytäntöihin. Ilmiön teoreettiset ja normatiiviset puolet ovat jääneet liiaksi pimentoon.
Koko artikkeli PDF-muodossa