Tilaukset

Julkaisusihteeri
Irmeli Honka
Puh. (09) 2535 7338
E-mail: etunimi.sukunimi@labour.fi

 

 

Kanta-asiakasjärjestelmät voivat haitata kuluttajaa

Talous & Yhteiskunta 1/2017 | Artikkeli

Tutkimuskoordinaattori Eero Lehto \ Palkansaajien tutkimuslaitos \ eero.lehto at labour.fi
Eero Lehdon mielestä olisi vakavasti harkittava, kuinka pitkälle bonusjärjestelmät voivat mennä asiakkaiden sitomisessa niitä tarjoaviin yrityksiin.

Niin Suomessa kuin Euroopassa laajemminkin erilaiset lähinnä kaupan ja rahoitussektorin asiakkaille suunnatut kanta-asiakasjärjestelmät ovat laajentuneet. Niiden kilpailua rajoittaviin ja kuluttajia haittaaviin vaikutuksiin on kiinnitetty kasvavaa huomiota. EU:n komission teettämässä Rendan ym. (2009) raportissa rahoitussektorin bonusjärjestelmiä pidetään kuluttajien kannalta ongelmallisimpina. Vaikuttaa siltä, että EU:n yksittäisissä jäsenmaissa kuluttaja- ja kilpailuviranomaiset eivät ole puuttuneet tilanteeseen siinä määrin kuin asiantuntijaselvityksissä on pidetty tarpeellisena. Suomessa ongelmallisimmat järjestelyt liittyvät rahoitussektoriin. Bonusten soveltamisalan rajoittaminen vain perustoimialojen sisälle tervehdyttäisi tilannetta.

Koko artikkeli PDF-muodossa
Share

Palkansaajien tutkimuslaitos

Pitkänsillanranta 3 A 6. krs
00530 Helsinki

Puh. (09) 2535 7330

Yhteyshenkilöt

Erikoistutkija, tiedottaja
Heikki Taimio
Puh. (09) 2535 7349

Hallintosihteeri
Jaana Toivainen
Puh. (09) 2535 7341

design N&S

Valokuvat: Maarit Kytöharju


Share